دندان مصنوعی، یک اندام مصنوعی است که در دندانسازی‌ها یا دندانپزشکی‌ها ساخته می‌شود. دندان مصنوعی جایگزین متحرکی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که از پلاستیک یا فلز و به صورت سفارشی تهیه می‌شود تا به خوبی روی لثه‌ها قرار بگیرد. از دندان مصنوعی کامل در صورت از دست دادن تمام دندان‌ها و از دندان مصنوعی تکه‌ای در صورت باقی بودن چند دندان استفاده می‌شود. می‌توانید با استفاده از انواع دندان مصنوعی از عملکرد طبیعی دندان‌ها برخوردار شوید و افتادگی گونه و لب‌ها را از بین ببرید.

دلایل زیادی می‌تواندباعث شود که افراد به سراغ انواع دندان‌ مصنوعی یا همان پروتز متحرک بروند.

فاکتورهایی مانند بالا رفتن سن، عدم مراقبت از دندان‌ها، ابتلا به بیماری‌های گوناگون و … ممکن است باعث از دست رفتن دندان‌ها شوند. در این شرایط، استفاده از دندان‌های مصنوعی یکی از طرح درمان‌هایی است که از دیرباز برای بی دندانی پیشنهاد می‌شود.

ما در این محتوا قصد داریم که در رابطه با دندان مصنوعی و بهترین نوع آن و تمامی اطلاعاتی که شما باید قبل از مراجعه به هر دندانساز یا دندانپزشکی بدانید، صحبت کنیم.

همه چیز درباره دندان مصنوعی

همه چیز درباره دندان مصنوعی

روش تهیه دندان مصنوعی

به دو روش می‌توانید دندان مصنوعی را تهیه کنید:

مراجعه به دندان‌پزشک

دندان‌پزشک با بررسی شرایط دهانی شما تعیین می‌کند که شما به چه نوع دندان مصنوعی نیاز دارید و با انجام مراحل قالب‌گیری با دندانساز خود هماهنگ می‌کند تا مراحل ساخت آن انجام شود و سعی می‌کند نیاز شما را به‌ طور کامل برطرف نماید.

مراجعه به دندانساز

از طرف دیگر شما می‌توانید به ‌صورت مستقیم با دندانساز ارتباط بگیرید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای تهیه دندان مصنوعی به دندانساز مراجعه کنند، چرا که می‎‌دانند دندانساز به تمام فرآیند ساخت دندان مصنوعی تسلط کامل دارد.

بررسی انواع دندان‌های مصنوعی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دندان مصنوعی انواع مختلفی دارد که در این بخش به آن می‌پردازیم.

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل

این نوع پروتز متحرک که دست دندان هم نامیده می‌شود، برای افرادی مناسب است که به‌ طور کامل دندان‌های خودشان از دست داده‌اند. برای تهیه این نوع دندان مصنوعی معمولاً دندان‌پزشک تمامی دندان‌ها و ریشه آن‌ها را از لثه خارج می‌کند. بعد از گذشت حدود دو الی سه ماه و التیام کامل لثه، روند شروع قالب‌گیری آن را می‌توان شروع کرد. به یاد داشته باشید گذشت زمان طولانی‌تر برای فک مناسب نیست و موجب تحلیل آن می‌شود، پس اکیدا توصیه می‌شود که وقتی بیماری دندان‌های باقیمانده نامناسبی داشت و اقدام به کشیدن آن کرد بعد از گذشت مدت زمان گفته شده مراحل قالب‌گیری جهت ساخت دست دندان را شروع کند.

دندان مصنوعی تکه‌ای

دندان مصنوعی تکه‌ای

دندان مصنوعی تکه‌ای

دندان مصنوعی تکه‌ای که در اصطلاح تخصصی پارسیل گفته می‌شود، تنها جایگزین دندان‌های از دست ‌رفته در بخش‌های خاصی از دهان می‌باشد. یعنی بیمار بخشی از دندان‌های خود را از دست داده است و برای همان بخش نیازمند جایگزین است. حال این نوع دندان مصنوعی خود به سه دسته کروم کبالت، آکریلی و فلکسیبل تقسیم می‌شوند.

دندان مصنوعی تکه‌ای کروم کبالت

کروم کبالت‌ها نوعی از دندان مصنوعی تکه‌ای با ساختار فلزی هستند. ساختار فلزی کروم کبالت از طرفی استحکام پروتز را بالا می‌برد و از طرفی دیگر می‌تواند گیر خوبی از دندان‌های باقیمانده بگیرد.

نمایان شدن کروشه‌های فلزی از ضعف‌های این نوع پروتز متحرک است که بعضی از بیماران از آن ناراضی هستند.

دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی

نوع دیگر دندان مصنوعی تکه‌ای آکریلی است که دقیقاً مشابه دست دندان یا همان دندان مصنوعی کامل است. با این تفاوت که برای بخشی از فک استفاده می‌شود نه تمام آن.

 دندان مصنوعی تکه‌ای فلکسیبل (انعطاف پذیر)

دندان مصنوعی فلکسیبل یا انعطاف پذیر در جامعه به عنوان ژله‌ای شناخته می‌شود. این نوع پروتز متحرک برای هر فردی مناسب نیست و بعد از ویزیت مشخص می‌شود کدام نوع دندان مصنوعی مناسب کیست.

دندان مصنوعی ثابت

اُوردنچر که عامه مردم تحت عنوان دندان مصنوعی ثابت از آن یاد می‌کنند، در حقیقت ترکیبی از دندان مصنوعی کامل با ایمپلنت است.

همانطور که قبلاً هم توضیح دادیم پروتزهای متحرک معضلاتی برای بعضی بیماران دارد. یکی از این معضل‌ها وجود فک‌های ضعیف است که گیر خوبی را برای نگه داشتن دست دندان ایجاد نمی‌کند و بیماران از لقی پروتز خود اغلب در فک پایین ناراحت هستند.

با رشد ساخت و فراگیری ایمپلنت طرح درمان اُوردنچر هم در حوزه پروتز دندان قوت گرفتاوردنچر از دو تا چهار ایمپلنت کمک می‌گیرد تا گیر پروتز را فراهم کند و این ایمپلنت‌ها هستند که تحلیل و ضعف فک بیمار را جبران می کنند.

دندان مصنوعی کامل در ایمپلنت‌ها چفت می‌شود. بسیاری گمان می‌کنند این نوع دندان مصنوعی، ثابت است. در صورتی که اگر دقت کنیم این نوع از پروتز دندان جزء پروتزهای متحرک می‌باشد چون شخص می‌تواند آن‌ها را از روی ایمپلنت‌ها بردارد و از دهان خارج کند، ایمپلنت‌ها صرفاً گیر پروتز متحرک را تامین می‌کنند.

دندان مصنوعی ژله‌ای

دندان مصنوعی ژله‌ای تحت عنوان نوعی دندان مصنوعی تکه‌ای (انعطاف پذیر یا فلکسیبل) محصولی بسیار انعطاف‌ پذیر و با کیفیت است و استفاده از آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

در شرایط عادی، معمولاً عادت کردن به دندان‌ مصنوعی ممکن است که زمان‌بر باشد. در این بازه زمانی، ممکن است مشکلات زیادی مانند زخم‌های دهانی برای بیمار به وجود بیاید. در این شرایط می‌توان با استفاده از دندان مصنوعی ژله‌ای، به راحتی و بدون هیچ ‌گونه مشکلی از دندان‌های با کیفیت و راحت بهره برد.

این محصولات حساسیت‌زا نیستند، نمی‌شکنند و همچنین استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. این نوع پروتز متحرک به ‌راحتی روی لثه بیمار قرار می‌گیرند و در سر جایشان محکم می‌شوند.

اما به این موضوع توجه داشته باشید که به دلیل نرم بودن، روند جویدن یا تکه کردن غذا با استفاده از این دندان‌ ها ممکن است که کمی چالش‌برانگیز باشد. اما با استفاده از بهترین مارک دندان مصنوعی ژله‌ای، شما می‌توانید با خیال راحت‌تری از این محصول استفاده کنید.

قیمت دندان مصنوعی

قیمت دندان مصنوعی

بهترین مارک‌های دندان مصنوعی ایرانی و خارجی

بهترین مارک‌های دندان مصنوعی ایرانی

از معروف‌ترین و بهترین مارک دندان مصنوعی ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان مصنوعی برند نچرال:

نچرال در رده پر استفاده ترین و بهترین مارک دندان مصنوعی ایرانی قرار دارد. این برند دندان مصنوعی در مقابل سایش دارای مقاومت بسیار زیادی است.

دندان مصنوعی برند کمان دنت:

کمان دنت یکی از مرغوب ترین و بهترین مارک دندان مصنوعی ایرانی به شمار می رود. برای ساخت این نوع برند دندان مصنوعی از مواد ایتالیایی استفاده شده است. به همین دلیل کیفیت این نوع دندان نزدیک به کیفیت دندان های مصنوعی خارجی است.

دندان مصنوعی برند کمان دنت ظاهر طبیعی دارد. این برند دندان مصنوعی در انواع اندازه ها و رنگ های متنوع تولید می شود.

بهترین برند دندان مصنوعی خارجی

استفاده از بهترین مارک دندان مصنوعی خارجی از زمان های گذشته تا به امروز مورد توجه قرار گرفته است. از معروف ترین و بهترین برند دندان مصنوعی خارجی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان مصنوعی مارک ایوکلار ویوادنت:

شرکت ایوکلار ویوادنت در حوزه های مختلف نظیر ترمیم مستقیم، تولید پروتزهای ثابت، تولید پروتزهای متحرک و دندانپزشکی دیجیتال در حال فعالیت است. این شرکت برای اولین بار در کشور آلمان تاسیس شد و هم اکنون در سراسر جهان دارای شعبه های مختلفی است.

دندان مصنوعی مارک ایوکلار ویوادنت در رده انواع بهترین مارک دندان مصنوعی قرار دارد. این نوع دندان ها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و رنگ آن ها نیز ثابت است.

دندان مصنوعی برند ویتا:

ویتا شرکت آلمانی است که عمده فعالیت آن در زمینه تولید پروتزهای دندان و تجهیزات پزشکی است. شرکت ویتا در 20 کشور مختلف دارای نمایندگی است و کلیه محصولات آن به سراسر دنیا صادر می گردند.

قیمت هر کدام از انواع متفاوت دندان های مصنوعی چقدر است؟

به‌ طور کلی قیمت بهترین دندان مصنوعی معمولاً به تعداد دندان‌های استفاده ‌شده، جنس دندان‌ها و فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد.

پس هیچ ‌گاه نمی‌توان یک‌ قیمت از پیش ‌تعیین ‌شده را بطور یکسان برای انواع متفاوت دندان‌‌های مصنوعی ارائه کرد. نیاز است در ابتدا شخص ویزیت شود تا طرح درمان، حجم درمان و نوع کیفیت ساخت مشخص شود، سپس با در نظر گرفتن این موارد قیمت اعلام خواهد شد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت های دنت به نشانیHighdentlab.com  مراجعه و تماس بگیرید، کارشناسان ما سوالاتی درباره وضعیت فکی و دندانی شما می‌پرسند تا نسبت به شرایط دندانی فعلی شما آگاهی پیدا کنند و متناسب با شرایط شما قیمت بهترین دندان مصنوعی مناسب شما را اعلام می‌کنند.

چه روشهای دیگری به جای دندان مصنوعی وجود دارد؟

ایمپلنت دندان یک روش محبوب جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. هزینه این روش‌ بیشتر از دندان مصنوعی است و برای کسانی که بودجه محدود و تعداد زیاد دندان‌های از دست رفته دارند، ممکن است مقرون به صرفه نباشد. با این حال از پروتزهای بر پایه ایمپلنت که هزینه کمتری دارند هم می‌توان استفاده کرد.

قیمت دندان مصنوعی

جمع‌بندی

به‌ طور کلی با گذشت زمان دندان‌های ما دچار تغییرات زیادی می‌شوند. قاعدتاً مراقبت از دندان‌ها به شما کمک می‌کند تا برای مدت ‌زمان طولانی‌تری شانس نگه ‌داشتن دندان‌های طبیعی خودتان را داشته باشید. اما به ‌هر حال دیر یا زود شما به استفاده از انواع متفاوت دندان مصنوعی نیاز پیدا خواهید کرد.

در این شرایط انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین دندان مصنوعی بسیار حیاتی و مهم است. ما در این محتوا تلاش کردیم تا به ‌طور کامل به معرفی همه انواع آن بپردازیم و به شما کمک کنیم تا پاسخ مناسب‌تری به نیاز خود بدهید.

شما نیز سعی کنید با تحقیقات گسترده و صحبت با متخصصان با تجربه مانند دندانسازان مجموعه لابراتوار دندانسازی های دنت، بهترین نوع دندان مصنوعی را برای خودتان تهیه نمایید و از آن بهره ببرید. به این ‌موضوع توجه داشته باشید که انتخاب یک دندان‌ساز متبحر درست به ‌اندازه‌ انتخاب نوع مناسب دندان‌ مصنوعی پر اهمیت است. زیرا یک دندان مصنوعی مناسب باید بتواند هم از نظر عملکرد یعنی غذا خوردن، تکلم یا صحبت کردن و در نهایت زیبایی برای شخص کارآمد باشد.

سعی کنید که به سراغ لابراتوار، دندانپزشک و یا دندانسازی بروید که در زمینه کاری خودشان تخصص کافی را داشته باشند. تنها در این صورت است که شما می‌توانید از بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات دندان مصنوعی بهره ببرید.