عصاره ی جلبک سبز کلرلا

آشنایی با جلبک سبز کلرلا ولگاریس:

کلرلا یک جلبک تک سلولی و سبز آب شیرین است که بیش از 30 گونه مختلف از آن وجود دارد، اما دو نوع – Chlorella vulgaris و Chlorella pyrenoidosa، بیشتر در تحقیقات مد نظر قرار گرفته اند.

مواد مغذی موجود در این جلبک:

پروتئین: کلرلا حاوی 50 تا 60 درصد پروتئین است. این جلبک یک منبع پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری می باشد.

ویتامین B12: برخی از انواع کلرلا نیز ممکن است حاوی ویتامین B12 باشند، گرچه تحقیقات بیشتری برای این موضوع مورد نیاز است.

آهن و ویتامین C: این جلبک ممکن است 6 تا 40 درصد از نیاز روزانه آهن را تامین کند. همچنین منبع عالی ویتامین C است که به جذب آهن کمک می کند.

امگا-3: مانند سایر جلبک ها، کلرلا نیز حاوی مقداری امگا-3 می باشد. کلرلا همچنین مقادیر کمی منیزیم، روی، مس، پتاسیم، کلسیم، اسید فولیک و سایر ویتامین‌های B را فراهم می‌کند.

این جلبک چه کاربردهایی دارد؟

عصاره ی جلبک سبز کلرلا

اثرات آنتی اکسیدانی:

کلرلا حاوی ترکیبات مختلفی است که آنتی اکسیدان محسوب می شوند، این ترکیبات شامل موارد زیر می باشند:·        کلروفیل·        ویتامین C·        بتاکاروتن·        لیکوپن ·        لوتئین این آنتی اکسیدان ها می توانند به مبارزه با بسیاری از بیماری های مزمن کمک کنند.

کمک احتمالی به مدیریت برخی بیماری های تنفسی

کلرلا دارای برخی موادی است که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند، آنتی اکسیدان های موجود در کلرلا ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشند که احتمالاً می توانند آسم و سایر بیماری های تنفسی را بهبود بخشند. هنوز مطالعات زیادی برای تایید این نتایج مورد نیاز است. 

کمک به سیستم ایمنی بدن

مشخص شده است که کلرلا در مطالعات حیوانی و انسانی پاسخ ایمنی را تقویت می کند، مطابق نتایج برخی یافته ها، کلرلا ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را با افزایش فعالیت بخش‌های مختلف سیستم ایمنی تقویت کند.

کمک به سم زدایی

مطالعات حیوانی نشان می دهند که این جلبک در کمک به حذف فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر از بدن موثر است. فلزات سنگین شامل عناصری هستند که در مقادیر کم ضروری هستند، مانند آهن و مس، اما این فلزات و سایر فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب می توانند در مقادیر بیشتر سمی باشند. در حالی که به ندرت افراد، دارای سطوح خطرناک فلزات سنگین هستند، اما می توانند از طریق آلودگی (مانند آلودگی هوا) یا مشاغل خاصی مانند کار در معدن در معرض فلزات سنگین قرار گیرند، بر اساس این شواهد به نظر می رسد که کلرلا می تواند به افزایش توانایی طبیعی بدن برای پاکسازی سموم کمک کند.

آشنایی با مکمل جدید خانواده ویتاول، دتوکسیبان:

عصاره ی جلبک سبز کلرلا

تیم تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان مهبان دارو، این بار مکمل جدیدی به نام دتوکسیبان با اثرات کمک به پاکسازی بدن و افزایش قدرت سیستم ایمنی طراحی و تولید کرده است. این مکمل علاوه بر داشتن ویتامین هایی از خانواده های B و C در کنار زینک و سلنیوم، دارای عصاره های طبیعی مانند عصاره کلرلا، سیر وحشی، گشنیز و زردچوبه است که در پاک سازی برخی مواد شیمیایی از بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای اصلی این مکمل کدام است؟

  1. تقویت کننده سیستم ایمنی
  2. کمک به پاک سازی مواد شیمیایی از بدن
  3. کمک به سم زدایی بدن از برخی سموم ناشی از آلودگی هوا
  4. کمک به سم زدایی بدن از برخی سموم ناشی از محیط های کاری (معادن و …)
  5. تقویت اثرات آنتی اکسیدانی

ترکیبات به کار رفته در دتوکسیبان:

حضور جلبک سبز کلرلا در این محصول آن را به مکملی ارزشمند برای کمک به پاکسازی سموم و افزایش اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین کمک به تقویت ایمنی تبدیل کرده است.

ترکیب دیگری که به پاکسازی بدن کمک می کند و در این مکمل وجود دارد، عصاره ی طبیعی Allium ursinum است که به آن سیر وحشی یا والک نیز گفته می شود. این عصاره با داشتن آنتی اکسیدان­ هایی به محافظت از سلول ­ها در برابر آسیب ­های ناشی از رادیکال ­های آزاد کمک می ­کند.

  • عصاره Coriandrum sativum (گشنیز):

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطانی، ضد التهابی و محافظت کننده عصبی را نشان می دهد.

  • عصاره Curcuma longa (زردچوبه):

تحقیقات نشان داده که زردچوبه، حاوی ترکیباتی با خواص دارویی است. این ترکیبات کورکومینوئید نامیده می­شوند. مهمترین آنها کورکومین بوده که ماده موثره اصلی زردچوبه است. کورکومین یک ماده فعال زیستی است که می‌ تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی خاص آن می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند.

  • ویتامین C:

ویتامین C به بازسازی سایر آنتی اکسیدان­ ها کمک می­کند. همچنین با محدود کردن اثرات مخرب رادیکال ­های آزاد می­تواند از بروز برخی از سرطان­ ها، بیماری­ های قلبی-عروقی، سرماخوردگی و سایر بیماری ­هایی که استرس اکسیداتیو در آنها نقش دارد جلوگیری کند.

  • ویتامین B2:

ویتامین B2 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و حضور رادیکال های آزاد مضر را در بدن کنترل می­کند.

  • ویتامین B6:

ویتامین B6 برای تشکیل هموگلوبین ضروری است و در بیش از 100 واکنش آنزیمی نقش دارد. مصرف مقادیر مناسب روزانه آن به سلامت مغز، قلب و چشم کمک می­ کند.  ویتامین B6 مسئول تولید گلبول ‌های سفید و سلول ‌های T است که پاسخ ‌های ایمنی را تنظیم می‌ کنند.

  • زینک:

زینک در فرآیند های بیولوژیک بدن و فعالیت صد ها آنزیم مورد نیاز است. این ماده که یک آنتی اکسیدان است، در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و تقسیم سلولی نقش دارد.

  • سلنیوم:

سلنیوم نقش کلیدی در انواع فرایند های بیولوژیک از جمله عملکرد آنتی اکسیدانی، متابولیسم هورمون های تیروئیدی، سنتز  DNA، بهبود سیستم ایمنی و … دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف:

قبل از شروع مصرف در موارد زیر با پزشک معالج مشورت نمایید:

  • سابقه حساسیت به هر یک از اجزای سازنده این فرآورده
  • بارداری یا شیردهی (توصیه نمی شود.)
  • مصرف هر گونه مکمل یا دارو به ویژه وارفارین(توصیه نمی شود.)
  • ابتلا به بیماری های دیگر