تحقیقات در مورد قهوه و فشار خون متناقض است. با این حال، به نظر می رسد که مصرف بیش از حد قهوه می تواند روی فشارخون تاثیر بگذارد. در این مقاله از وبسایت پزشک لاین، در مورد نحوه ی تأثیر قهوه روی فشار خون صحبت خواهیم کرد. همچنین به جای قهوه گزینه های دیگری را پیشنهاد می کنیم. اگر نیاز به گفتگوی فوری با پزشک دارید، میتوانید از قسمت مشاوره آنلاین پزشکی، با مجرب ترین پزشکان ما گفتگو کنید.

قهوه چگونه فشار خون را بالا می برد؟

کافئین باعث انقباض عروق می شود؛ یعنی که اندازه ی رگ های خونی را کاهش می دهد و می تواند باعث افزایش فشارخون شود. کافئین با تعامل با گیرنده های مختلف در مغز تاثیراتی روی بدن می گذارد.

متخصصان معتقدند که ترکیبات موجود در قهوه مانند آنتی اکسیدان ها، روی رگ های خونی اثر محافظتی بر جای می گذارند. فواید و خطرات نوشیدن قهوه تا حدودی بحث برانگیز است؛ زیرا تحقیقاتی که تا حالا انجام شده، بی نتیجه است.

تاثیرات طولانی مدت نوشیدن قهو

بر اساس بررسی انجام شده در سال 2017، افزایش مصرف قهوه باعث کاهش فشارخون به مقدار کم می شود. محققان دریافتند که نوشیدن 7فنجان قهوه در روز، 9درصد خطر ابتلا به فشارخون را کاهش می دهد و نوشیدن هر فنجان اضافی قهوه در روز با کاهش یک درصدی خطر ابتلا به فشار خون همراه است.

همین بررسی نشان داده است که ترکیبات موجود در قهوه، مانند فنل ها، ممکن است اثر محافظتی داشته باشند. محققان همچنین اشاره کردند که تنوع ژنتیکی در افراد می تواند روی نحوه­ ی متابولیسم کافئین تأثیر بگذارد.

آیا افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف قهوه خودداری کنند؟

یک بررسی در سال 2017 حاکی از این است، افرادی که فشار خون بالا دارند، باید در نوشیدن قهوه احتیاط کنند؛ اما نیاز نیست که از مصرف قهوه پرهیز کنند. مطالعات اخیر نشان داده است که نوشیدن 3تا4 فنجان قهوه در روز، اثر خنثی یا مفید بر جای می گذارد.

مطالعه ای که در سال 2016 روی 40 نوع قهوه انجام شده نشان داده است که انواع قهوه فشار خون را افزایش می دهد و باید به مقدار مناسب قهوه مصرف کرد. این افزایش فشار خون موقتی است؛ اما 3 ساعت پس از مصرف قهوه هم باید فشارخون را اندازه گیری کرد.

برخی تحقیقات نشان داده است که مقدار قهوه ی مصرفی، روی فشار خون تاثیر می گذارد. یک مطالعه در سال 2015 حاکی از افزایش فشار خون سیستولیک در افرادی است که به صورت مرتب قهوه مصرف نمی کنند.

یک بررسی دیگر نشان داده که مصرف قهوه بیش از 3 فنجان در روز خطر فشار خون بالا را افزایش نمی دهد. با این حال، خطر افزایش فشارخون به میزان کم، بعد از نوشیدن 1 تا 3 فنجان قهوه در روز وجود دارد.

آیا قهوه بدون کافئین فشار خون را بالا می برد؟

قهوه حاوی ترکیبات مختلفی به غیر از کافئین است؛ پس سایر ترکیبات نیز ممکن است بر فشار خون تاثیر بگذارند. با این حال، فرد می تواند قهوه بدون کافئین مصرف کند تا ببیند فشار خون وی کاهش پیدا می کند یا خیر.

چه موقع نوشیدن قهوه را متوقف کنیم

https://pezeshkline.ir/static/pics/pezeshkline-med.jpgبرخی افراد علت بی خوابی، اضطراب یا لرزش را نوشیدن قهوه می دانند. برخی از افراد ممکن است علائمی مانند ریفلاکس و سوزش معده را نیز داشته باشند. اگر فردی به علت نوشیدن قهوه دچار این علائم شد، باید از نوشیدن آن اِجتناب کند.

طبق گفته ی محققان، در صورت قطع ناگهانی مصرف قهوه، افراد با علائمی مانند: سردرد و تغییر در خلق و خوی مواجه می شوند. بنابراین، اگر این افراد بخواهند که مصرف قهوه را کاهش دهند، باید به تدریج این کار را انجام دهند.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر بیماری هایی که باعث ضربان قلب نامنظم می شود از نوشیدن قهوه اِجتناب کنند. دریافت منظم 300 میلی گرم کافئین در روز خطری ندارد و حتی ممکن است از اختلالات ریتم قلب محافظت کند. محققان هشدار دادند که اگر فرد دچار بیماری آریتمی باشد، نباید قهوه بنوشد.

گزینه های جایگزین قهوه

برخی از گزینه های جایگزین قهوه، کافئین دارند، در حالی که برخی دیگر به صورت طبیعی حاوی کافئین نیستند. افراد می توانند گزینه های زیر را جایگزین قهوه کنند:

  • قهوه کاسنی؛
  • قهوه ریشه قاصدک؛
  • چای رویبوس؛
  • همسر یربا Yerba mate

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرد هنگام نوشیدن قهوه متوجه علائم نگران کننده ای شد، ممکن است بخواهد با پزشک مشورت کند. اگر متوجه شدید که مشکل فشارخون دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

دورنما

تحقیقات نشان داده است که افرادی که فشار خون دارند می توانند قهوه بنوشند به شرطی که در مصرف قهوه احتیاط کنند. افرادی که قهوه می نوشند ممکن است که با تاثیرات فیزیولوژیکی مواجه شوند، در حالی که کسانی که کمتر قهوه می نوشند، ممکن است که دچار بیماری فشارخون شوند.

خلاصه

قهوه ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب باشد و حتی می تواند تاثیرات مفید هم بر جای بگذارد. با وجود این، افراد باید به میزان واکنش بدنشان در برابر کافئین توجه کنند. اگر نگران وضعیت فشار خون خود هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.