در ساختار پوست ما انواع مختلفی از غدد وجود دارد که اغلب آنها، برای تولید و دفع عرق با هم تمایز دارند. اولین و بزرگ‌ترین علت تولید عرق، افزایش دمای بدن است. هنگامی که دمای بدن به بیش از 37 درجه سانتی‌گراد شود، سیستم عصبی محیطی، سیگنال‌های افزایش دما را دریافت می‌کنند. از این‌رو مغز دستور فعال‌سازی را به این غدد ارسال می‌کند.

 بنابراین بدن برای خنک کردن و حفظ تعادل، شروع به تولید و دفع عرق خواهد کرد. غدد پوستی بعد از تولید عرق، آنها را از منافذ پوست به بیرون هدایت می‌کند و سپس عرق با عمل تبخیر روی سطح پوست، باعث خنک شدن بدن می‌شود. تعداد غدد عرق، محل قرارگیری آن‌ها و حد و اندازه عرقی که تولید می‌کنند تا حد بسیاری به شرایط ژنتیکی افراد بستگی دارد.

هر فرد به‌طور میانگین حدود 2 تا 4 میلیون غده تولیدکننده عرق در سراسر بدن خود دارد. معمولاً حدود 25000 تا 50000 تا از این غدد در قسمت زیر بغل وجود دارند. این غدد در زیر بغل به‌صورت متراکم‌تری نسبت به سایر قسمت‌ها می‌باشند و در اغلب افراد فعالیت بیشتری نسبت به سایر نواحی بدن از خود نشان می‌دهند.

شما می‌توانید با تهیه ضد تعریق زیر بغل تا حدی میزان عرق کردن در این ناحیه را کنترل کنید.

بررسی فرایند تعریق و کاهش آن توسط انواع ضد تعریق بدن

عملکرد بهتر ضد تعریق‌ها

تعریق بدن چیز بدی نیست و برای بدن بسیار مفید است، ولی به علت وجود مواد معدنی که غدد عرق ترشح می‌کنند، باکتری‌های موجود بر روی پوست شروع به فعالیت کرده و در نتیجه باعث تولید بوی نامطبوعی شده که تحمل آن مشکل است. همان‌طور که گفته شد علت بوی بد تعریق بدن، این است که پس از انجام فرآیند تعریق، رطوبت نواحی مختلف پوست بالا می‌رود.

این عمل به‌خصوص در نواحی از قبیل زیر بغل، پا، سینه و چین‌خوردگی‌های سطح پوست محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از بوی ناخوشایند تعریق بدن خود رها شوید، پیشنهاد می‌شود از محصولاتی که به‌عنوان ضد تعریق شناخته می‌شوند و خاصیت بوی بد بدن را از بین می‌برند استفاده کنید.

 لازم است بدانید که جهت کارایی بیشتر و بهتر محصولات ضد تعریق بدن بهتر است به بهداشت پوست، اهمیت ویژه‌ای بدهید. همچنین حتماً بعد از تعریق زیاد، استحمام کنید تا مانع از تکثیر و رشد باکتری‌ها شوید. از پوست خود با استفاده از مرطوب‌کننده و یا آب‌رسان‌ها، به‌خوبی محافظت کنید. لازم است از لباس‌های تمیز و مناسب استفاده کنید.

تعریق زیاد در ناحیه زیر بغل و علائم آن

یک سری از قسمت‌های بدن بیشتر از سایر نقاط عرق می‌کنند. یکی از نواحی که بوی بد آن در تعاملات فیزیکی بیشتر تأثیرگذار است و باعث آزار دیگران می‌شود، زیر بغل است. اغلب تعریق زیاد زیر بغل بعد از فعالیت زیاد و یا در هوای گرم و شرجی روی می‌دهد و معمولاً اعتمادبه‌نفس افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بررسی فرایند تعریق و کاهش آن توسط انواع ضد تعریق بدن

لازم است بدانید که بدن انسان دارای ۲ تا ۴ میلیون غده‌ی تعریق به نام آکرین و آپوکرین است. غده‌ آکرین در تمام بدن وجود دارد و غده‌ آپوکرین فقط در قسمت‌های مو دار بدن مانند زیر بغل وجود دارد که علت اصلی بوی بد هم همین غده است؛ بنابراین زیر بغل زودتر از قسمت‌های دیگر بدن بوی بدی بعد از تعریق می‌گیرد. از علائم تعریق زیاد این ناحیه می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • تعرق زیاد زیر بغل که بدون دلیلی خاص و حداقل برای شش ماه ادامه داشته باشد.
  • تعرق زیر بغل در دو سمت بدن تقریباً به یک حد و اندازه باشد.
  • حداقل هفته‌ای یک‌بار شاهد تعرق زیاد زیر بغل باشیم.
  • بروز تعرق زیاد زیر بغل فعالیت‌های روزانه را مختل می‌کند.
  • قبل از 25 سالگی تعرق زیاد زیر بغل آغازشده باشد.
  • در هنگام خواب تعرق زیر بغل نداشته باشید.
  • تعرق زیاد زیر بغل سابقه خانوادگی داشته باشد.

فواید استفاده از ضد تعریق

  • مانع به وجود آمدن لکه‌های زرد بر روی لباس می‌شود.
  • با استفاده از ضد تعریق از بوها ناخوشایند و خیسی ناخواسته حتی در شرایط پراضطراب هم پیشگیری کنید.
  • استفاده از ضد تعریق بدن باعث جلوگیری از بوی بد و نامطبوع عرق بدن می‌شود؛ و از آنجا که بوی بد عرق بسیار ناخوشایند می‌باشد جلوگیری از آن باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود.
  • افرادی که پوست حساس دارند و نمی‌توانند از هر محصولی استفاده کنند، می‌توانند ضد تعریق‌های بدون الکل که فرمولاسیون مخصوصی دارند را مصرف کنند؛ چرا که برای پوست هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کنند.

نحوه کارکرد و تأثیر ضد تعریق

انواع مختلف ضد تعریق بدن دارای عناصر فعال ضد بو هستند که مانع رشد باکتری‌ها می‌شوند و حتی مقدار باکتری‌های بو زا را نیز کاهش می‌دهند. فرمولاسیون و مواد بکار رفته در تولید ضد تعریق‌ها به کاهش تعریق بدن کمک می‌کند و به دلیل pH و خیسی کمتر در کاهش رشد باکتری‌ها بسیار مؤثر است. بهترین ضد تعریق بدن، به‌صورت موقت غدد عرق روی سطح پوست را مسدود می‌کنند.

از این‌رو عرق کمتری تولید می‌شود. ضمناً ابن محصولات باکیفیت بالا، بسیار بادوام بوده و تأثیر طولانی‌مدت دارند. از طرفی، بهترین ضد تعریق‌ها، بوی ایجادشده توسط تعریق را از بین می‌برند. توجه داشته باشید که این محصولات در دو نوع دارای الکل یا عناصر فعال با عملکرد بالا و بدون الکل تولید می‌شوند. افرادی که پوستشان حساس است و به‌راحتی دچار سوزش می‌شود بهتر است از محصولات بدون الکل استفاده کنند.

محصولات بدون الکل دارای استیک ضد تعریق، کامفورت پلاس و یا رول فرش نچرال پوست را شاداب نگه می‌دارند و تازگی طولانی‌مدتی را به پوست می‌بخشند. ضد تعریق‌ها در انواع رایحه و حتی بدون رایحه تولید می‌شوند. نمک‌های آلومینیوم تولید عرق در بدن را با منقبض کردن بخش بالایی غدد عرق کاهش می‌دهند؛ بنابراین میزان باکتری‌های تولیدکننده عرق را کاهش می‌دهند.

بررسی فرایند تعریق و کاهش آن توسط انواع ضد تعریق بدن

راهنمای انتخاب بهترین ضد تعریق

شما با انتخاب ضد تعریق مناسب پوستتان اعتمادبه‌نفس بیشتری را به دست آورده و از پوست خود احساس رضایت می‌کنید. در صورتی که دچار تعریق افراطی و بیش‌ازحد هستید، باید ضد تعریقی قوی و بادوام انتخاب کنید که تا 48 ساعت و یا خیلی بیشتر دوام داشته باشد. باوجود انواع متنوع محصولات ضد تعریق گزینه‌های زیادی پیش روی شماست.

به‌طور مثال در ایامی که عجله دارید، استفاده از اسپری ضد تعریق بهترین انتخاب است. ولیکن در نظر داشته باشید که درهرحال باید برای اطمینان بیشت به سراغ برندهایی بروید که امتحان خود را پس داده‌اند و توانسته‌اند رضایت مشتریان خود را به دست بیاورند. ضد تعریق‌های درایسول از جمله مجموعه‌های مطرح و موفق در این زمینه هستند.

شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی و یا حتی مراجعه حضوری، محصول مناسب خود را خریداری کنید.