برخی از پزشکان معتقدند که ابتلا به پسوریازیس یا آرتریت پسوریازیس می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را در افراد افزایش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید کردن این ارتباط لازم است. برخی مطالعات همچنین پسوریازیس را به عنوان یک عامل افزایش خطر برای چندین بیماری دیگر، از جمله آرتریت پسوریازیس، شناسایی کرده اند. با وجود این یافته ها، تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط دقیق بین پسوریازیس و سرطان، مورد نیاز است.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث تولید سریع تر سلول های پوست نسبت به حد معمول می شود. رشد غیر طبیعی باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته در سطح بدن می شود.

در این مقاله از پزشک لاین، ما به بررسی پسوریازیس و پیوند بالقوه آن با سرطان می پردازیم.

آیا پسوریازیس با سرطان ارتباط دارد؟

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، به نظر می رسد ارتباطی بین پسوریازیس و افزایش خطر سرطان در برخی از افراد وجود دارد.

البته در مورد اینکه آیا عامل اصلی تاثیر گذار در افزایش این خطر خود پسوریازیس است یا درمان های رایج پسوریازیس، مانند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و درمان های UV، که می توانند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد، در بین محققان بحث های زیادی وجود دارد.

به عنوان مثال، مطالعه منتشر شده در سال 2016 به این نتیجه رسید که احتمال ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به پسوریازیس افزایش می یابد. اگرچه این افزایش مقدار ناچیز و کمی است.

بر اساس این مطالعه، افراد مبتلا به پسوریازیس کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنفوم، سرطان ریه و سرطان پوست غیر ملانوم قرار دارند.

محققان ارتباطی بین پسوریازیس و سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان پستان یا سرطان خون پیدا نکردند.

این مطالعه می گوید قرارگیری افراد در معرض درمان هایی مانند UV درمانی و استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می تواند با بروز سرطان ارتباط داشته باشد.

متناوباً، افزایش اندک خطر ابتلا به سرطان می تواند نتیجه اقدامات التهابی مزمن پسوریازیس باشد.

محققان برای ادامه کاوش در یافته های خود، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. همچنین، آنها پیشنهاد می کنند که متخصصان پوست استفاده از دستورالعمل ها و توصیه های فعلی غربالگری سرطان را برای افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند و تحت درمان آن بیماری هستند، در نظر بگیرند.

در جای دیگر، بنیاد ملی پسوریازیس می گوید که احتمال ابتلا به ملانوم و سرطان هماتولوژیک، که سرطان های خاصی از خون هستند، در یک فرد مبتلا به پسوریازیس افزایش می یابد. این بنیاد نشان می دهد که این عوارض به دلیل درمان های سیستمیک و فتوتراپی است.

آیا یکی می تواند باعث دیگری شود؟

ممکن است پسوریازیس یک عامل افزایش خطر برای ابتلا به سرطان باشد، اما پزشکان آن را علت مستقیم سرطان نمی دانند. همچنین، سرطان نمی تواند باعث پسوریازیس شود.

دانشمندان بر این باورند که علل پسوریازیس، اگرچه هنوز کاملاً شناخته نشده اند، اما با ژنتیک و عوامل محرک خارجی مرتبط هستند.

آیا سرطان می تواند مانند پسوریازیس به نظر برسد؟

پسوریازیس و سرطان های پوست دو بیماری و اختلال متمایز هستند. اما برخی از انواع سرطان پوست ممکن است شبیه پسوریازیس باشد.

اگر کسی نگران تغییر در ظاهر پوست خود است، باید با پزشک خود صحبت کند.

به عنوان مثال، علائم پسوریازیس شامل موارد زیر است:

  • لکه هایی از پوست قرمز و پوسته پوسته که اغلب در اطراف مفاصل به وجود می آیند و همچنین وجود چین های پوستی و دیده شدم این موارد روی پوست سر
  • پوستی ترک خورده یا خشک که ممکن است خونریزی کند
  • سوزش، خارش یا درد
  • ناخن های ضخیم شده

در مقایسه، علائم سرطان پوست اغلب به صورت تغییر در سطح پوست با ویژگی های زیر ظاهر می شوند:

  • یک بافت محکم و ضخیم
  • اغلب براق، برجسته، مرواریدی یا مومی
  • عجیب و با رنگ های غریب
  • پوسته پوسته شدن، خونریزی یا خشک و تکه تکه شدن
  • لبه های تار یا سفت
  • تغییر و رشد در طول زمان بدون ناپدید شدن یا کاهش شدت
  • با رشد سریع متمایز می شود
  • نامتقارن است
  • اغلب قهوه ای ولی همینطور آبی تیره، قرمز، سفید، زرد یا سیاه نیز هست

پسوریازیس اغلب قسمتهای زیادی از بدن را در بر می گیرد. سرطان پوست تمایل دارد که اندازه کوچکتری داشته باشد و در جایی قرار بگیرد که پوست به طور منظم در معرض آفتاب قرار می گیرد. اگرچه می تواند در هر ناحیه ای از پوست تأثیر بگذارد.

پسوریازیس اغلب مراحل اوج و شدت گیری و به دنبال آن رکود و کاهش شدت را طی می کند. سرطان پوست با گذشت زمان تغییر همراه با افزایش شدت خواهد داشت و علائم آن ممکن است بدون درمان شدیدتر هم بشوند.

خلاصه مقاله

پسوریازیس باعث سرطان نمی شود و سرطان نیز باعث پسوریازیس نمی شود. اما یک فرد مبتلا به پسوریازیس ممکن است در طول زندگی خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های خاصی باشد.

یا وجود خود پسوریازیس یا برخی از روش های درمانی که برای کنترل علائم آن استفاده می شود، عامل اصلی افزایش احتمال بروز برخی سرطان ها است.

برای یافتن ارتباط بین پسوریازیس و افزایش خطر سرطان، تحقیقات بیشتری لازم است.

افراد مبتلا به پسوریازیس می توانند با پزشک خود در مورد عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان صحبت کنند. همچنین می راجب اینکه برای جلوگیری از سرطان چه پیشگیری هایی میتوان انجام داد.

 

+46 76 585 11 56

 

منبع