بیماری های ریه، مانند: آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه و سرطان ریه هر کدام رتبه بندی متفاوتی دارند. تنها چندین عارضه است که بر ریه سالم را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود این، چندین راهکار وجود دارد که توجه به آنها سلامت ریه ها را تضمین خواهد کرد.

در عین حال، بیماری انسدادی مزمن ریه {COPD} چهارمین عامل مرگ و میر در دنیاست. این در حالی است که دیگر مشکلات ریه، مانند ذات الریه و سرطان ریه نیز کشنده هستند.

با این وجود، ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی در پیشگیری یا کاهش مشکلات جدی و کشنده ریه موثر خواهد بود. به خواندن این مقاله از سایت پزشک لاین ادامه دهید تا درباره چگونگی برخورداری از ریه هایی سالم اطلاعات لازم را به دست آورید. همچنین اگر نیاز فوری به مشاوره آنلاین پزشکی دارید، میتوانید در سریع ترین زمان ممکن از بهترین پزشکان پزشک لاین مشاوره درخواست کنید.

چگونه ریه های سالم داشته باشیم؟

https://pezeshkline.ir/static/pics/pezeshkline-med.jpg

پیشگیری از بروز عفونت های ریه

ابتلا به عفونت های مجرای تنفسی عارضه بسیار خطرناکی است؛ علی الخصوص در افراد با سن و سال بیشتر، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

به طور مثال، ویروس sars-cov-2 باعث ابتلا به کووید 19 می شود که در نهایت فرد با علائم و نشانه های بسیار جدی و شدید مواجه می شود که حتی در بعضی از موارد، باعث مرگ انسان های سالم نیز می شود. در این رابطه یک متخصص داخلی نیز میتواند شما را به نحوی عالی راهنمایی کند.

با انجام راهکارهای زیر خطر ابتلا به عفونت های ریه در شما کاهش چشمگیری خواهد یافت:

  • در هنگام بیماری در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • از افراد بیمار دور باشید.
  • به طور مرتب دست هایتان را بشویید.
  • در فصل هایی که آنفولانزا و سرما خوردگی رایج است، در جاهای شلوغ تردد نکنید.
  • در این روزها که ویروس کرونا رایج شده، فاصله اجتمایی خود را رعایت کنید و ماسک بزنید.
  • زمانی که کودکان مریض می شوند، باید در خانه بمانند.
  • در هنگام عطسه کردن، یک دستمال یا داخل آستین تان را جلوی دهان تان بگیرید.

افرادی که به بیماری مزمن ریه مبتلا هستند، باید با پزشک خود صحبت کنند تا راهکارهای دیگری را به آن ها آموزش دهد. توجه به این راهکارها خطر ابتلا به عفونت ها را کم خواهد کرد.

واکسیناسیون

زدن واکسن از ابتلا به بسیاری از عفونت ها، از جمله عفونت هایی که به ریه ها آسیب می زند، جلوگیری می کند. به طور مثال، زدن واکسن های کزاز، دیفتری و سیاه سرفه تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلای کودکان و نوزادان به بیماری های شدید دارد. یکی دیگر از واکسن های مهم، واکسن ذات الریه است که از فرد در برابر انواع ذات الریه محافظت می کند.

پیشگیری از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یک عامل بسیار مهم است که باعث ابتلا به سرطان ریه و دیگر بیماری های ریه، مانند بیماری انسدادی مزمن ریه می شود. سیگار کشیدن و قلیان کشیدن را کنار بگذارید و زمانی که دیگران سیگار می کشند از دود آن، خصوصا در محیط های بسته دور باشید. هیچ وقت برای ترک سیگار در افرادی که سال ها سیگار می کشند، دیر نیست.

به محض این که فرد سیگار کشیدن را ترک می کند، روند بهبود ریه ها آغاز می شود. فردی که 10 سال است سیگار کشیدن را ترک کرده، خطر ابتلا به سرطان ریه در او نصف خطر ابتلا به سرطان ریه در فردی است که در حال حاضر سیگار می کشد.

کاهش میزان آلودگی هوای داخل خانه

چنانچه هوای داخل خانه آلوده باشد به ریه ها آسیب می زند، و همین طور وضعیت آسم و انواع آلرژی ها را نیز بدتر می کند. به منظور کاهش میزان آلودگی هوای داخل خانه، بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • از فیلترهای هوا محافظت محیطی تایید شده، استفاده کنید و هر 60 تا 90 روزه آن را تعویض کنید.
  • خانه را از هر گونه قارچ پاک کنید.
  • وضعیت خانه را برای وجود یا عدم وجود مواد رادیو اکتیو در خانه بررسی کنید.
  • از مواد شیمیایی با رایحه قوی در محیط های بدون تهویه مناسب، پیشگیری کنید.
  • در هنگام رنگ آمیزی یا کار با مواد شیمیایی قوی حتما از ماسک استفاده کنید.
  • به افراد اجازه سیگار کشیدن در داخل خانه را ندهید.
  • زمانی که هوای بیرون از خانه بسیار آلوده است، در و پنجره ها را ببندید.

درمان مشکلات مزمن ریه

افرادی که بیماری های ریوی دارند، مانند: آسم، آلرژی و مشکلات تنفسی، باید با پزشک متخصص امراض ریه یا متخصص ریه مشورت کنند.

در صورتی که علائم تان تغییر کردند یا بدتر شدند، داروهایی که مصرف می کنید خود باعث تحریک عوارض جانبی می شوند یا این که استراتژی های کنترلی بی تاثیر هستند، حتما باید با پزشکتان مشورت کنید.

افراد مبتلا به آلرژی باید درباره راهکارهای موجود برای درمان آلرژی با متخصص مشورت کنند. علاوه بر این، در حالی که فیلترهای هوا خانه به کاهش تاثیر مواد آلرژی زا کمک می کند، حتما این دسته از افراد باید از مواد آلرژی زا دوری بمانند.

تماس نداشتن با آلودگی هوای خارج از خانه

چگونه ریه را ترمیم کنیم

آلودگی خارج از خانه می تواند بر نفس کشیدن تاثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری ریه و سرطان ریه را افزایش دهد.

کافی است به راهکارهای گفته شده در قسمت پایین توجه کنید تا خطر تاثیر آلودگی هوا بر ریه های خود را کم کنید. این راهکارها عبارت اند از:

-شاخص کیفیت هوا را بررسی کرده و زمانی که کیفیت هوا پایین است از خانه بیرون نروید.

-بر روی دودکش خانه تان، سیستم فیلتر و تهویه نصب کنید تا آلودگی داخل خانه تان پاک شود.

-از ورزش کردن در هوای مه آلود و در کنار خیابان های شلوغ، خودداری کنید.

انجام حرکات ورزشی

انجام حرکات ورزشی به طور منظم برای سلامت ریه ها، قلب و در مجموع تمام ارگان های بدن امری ضروری و مهم است. متخصصین سلامت توصیه می کنند که هر فردی باید به ورزش کردن عادت کند که در این بین سن یا تناسب اندام هیچ اهمیتی ندارد. حتی افرادی که به بیماری های مزمن ریه مبتلا هستند هم با انجام حرکات ورزشی وضعیت شان بهتر خواهد شد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها {CDC} به بزرگسالان توصیه کرده است:

  • در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش های ایروبیک با شدت متوسط را انجام دهید؛ مانند پیاده روی. افرادی که ورزش های با شدت زیاد ایروبیک را انجام می دهند، باید هر هفته حدود 75 دقیقه ورزش کنند.
  • از ورزش های قدرتی غافل نشوید و حداقل دو بار در هفته این تمرینات را انجام دهید؛ مانند: تمرینات وزنه برداری.

انجام حرکات ورزشی قدرتی نیز به تقویت ریه ها کمک می کنند. توصیه می کنیم که این ورزش ها را انجام دهید:

  • عمل دم را از راه بینی انجام داده، لب ها را غنچه کنید و عمل بازدم را انجام دهید؛ سعی کنید دو برابر بیشتر از دم عمل بازدهم را انجام دهید.
  • نفس کشیدن با شکم را هم تمرین کنید؛ در این روش نفس کشیدن دیافراگم باعث می شود تا هوا را به انتهایی ترین نقطه ریه بفرستد. نفس بکشید و اجازه دهید که شکم تان بزرگ شود، سپس هوا را خارج کنید تا شکم تان به همان حالت برگردد.

دو تمرین گفته شده در بالا را هر روز برای 5 تا 10 دقیقه انجام دهید. وقتی که به این تمرین ها عادت کردید، می توانید در زمان بروز تنگی نفس نیز آن ها را امتحان کنید.

تماس نداشتن با مواد شیمیایی خطرناک

تماس داشتن با برخی از مواد شیمیایی خطرناک به ریه ها آسیب وارد می کند. افرادی که در کارخانه های تولیدی یا صنعتی کار می کنند، می توانند از مدیر خود بخواهند که شرایط برای کار ایمن را فراهم کند؛ به طور مثال، تست آزبست را انجام دهند. در تماس با محیط های سرشار از گرد و خاک یا مواد شیمیایی خطرناک و سمی، باید حتما از ماسک استفاده کنید.

در خانه هم دستگاه تشخیص دهنده کربن مونو اکسید را نصب کنید و تشخیص دهنده های دود سیگار را هم در هر کدام از اتاق هایتان قرار دهید. انجام این کار به کاهش خطر مسموم شدن با کربن مونو اکسید و استنشاق دود سیگار کمک می کند.

مروری بر داشتن ریه های سالم

راهکارهای متعددی برای کاهش خطرات ناشی از بیماری های ریه و عفونت ها وجود دارد.

اگر می خواهید زندگی سالمی داشته باشید، باید از مواد آلرژی زا، دود سیگار و دگر آلودگی های هوا دوری کنید تا همواره سلامت ریه هایتان را تضمین کنید.

با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از او بخواهید که راهکارهای دیگری برای کاهش مشکلات ریوی تان به شما توصیه کند.