شیوع ویروس همه گیر کرونا شرایط درمانی برای بسیاری از بیماران، از جمله زنان باردار، را تغییر داده است.

مواردی که این مدت خانم های باردار با آن روبرو بودند شامل تغییر در سیاست های بیمارستان، نگرانی ها در خصوص تماس داشتن با ویروس سارس کوو 2 و همین طور تغییر ساعات کار دکتر در مطب می باشد.

اطلاعات در حوزه بارداری و کووید 19 همچنان در حال بیشتر شدن است. در این مقاله از سایت پزشک لاین به اطلاعات موجود در رابطه با این موضوع می پردازیم. اگر نیاز به گفتگو با پزشک متخصص دارید، میتوانید از بخش مشاوره پزشکی این سایت، با بهترین متخصصان به صورت آنلاین گفتگو کنید.

نکات مهم بارداری در هنگام کرونا

https://pezeshkline.ir/static/pics/pezeshkline-med.jpg

بارداری یکی از لحظات لذت بخش زندگی هر خانمی است؛ اما امروزه به یکی از مسائل نامعلوم و بلاتکلیف تبدیل شده است. شیوع ویروس همه گیر کووید 19 نیز میزان استرس را بیشتر می کند و حتی باعث اضطراب هم می شود.

علائم و نشانه های بالا بودن استرس در دوران بارداری شامل موارد زیر می شود:

  • اشتها فرد تغییر می کند؛
  • مدام احساس ترس می کنید و درباره بارداری و زایمان خود نگران هستید؛
  • خواب راحتی ندارید؛
  • مدام تمرکز خود را بر روی مشکلات معطوف می کنید.

خانم های بارداری برای کنترل استرس می توانند راهکارهای زیر را امتحان کنند:

  • نیازی نیست که هر ساعت اخبار را چک کنید و حواس تان به رسانه ها باشد. بلکه کاری که باید انجام دهید این است که تنها زمان های محدودی از روز را به شنیدن اخبار اختصاص دهید؛ مثل صبح ها یا قبل از شام. بعد از ظهر خود را خالی بگذارید و سعی کنید استراحت کنید.
  • درباره کلاس های آنلاین مربوط به قبل از تولد از پزشک یا ماما سئوالاتی بپرسید. این کلاس ها محیط های بی نظیر برای آشنا شدن و صحبت کردن با دیگر زنان باردار است.
  • مدیتیشن، نفس کشیدن های عمیق و حتی به آرامی کش آوردن بدن تان را هم تمرین کنید.
  • مواظب روابط کلیدی باشید؛ به صورت صوتی یا تصویری با دوستان و اعضا خانواده خود در ارتباط باشید.
  • سر یک زمان مشخص به تخت خواب بروید و تا قبل از زمان خواب اصلا به تلویزیون یا صفحه گوشی تان نگاه نکنید.
  • همواره به رژیم غذایی سالم پایبند باشید و به طور مرتب ورزش کنید. به خوراک تان توجه کنید و فعالیت بدنی تان را افزایش دهید تا سلامت نوزادتان را تضمین کرده باشید؛ حتی در مواقعی که روان تان آسوده نیست.
  • خود را سرگرم چیزهای جدید کنید یا این که سرگرمی های قبلی تان را ادامه دهید؛ مثلا شروع به نواختن ساز کنید، یک زبان جدید یاد بگیرید یا این که مطالعه کنید. بعضی از خانم های باردار از درست کردن لباس، بالش یا اسباب بازی های دست ساز برای نوزاد در راه خود، یا تزیین اتاق خواب هم لذت می برند.
  • در گروه های آنلاین حمایتی حضور پیدا کنید و با خانم های باردار و والدین جدید آشنا شوید.
  • به گزینه مشاوره آنلاین هم فکر کنید. شرکت در جلسات مشاوره برای هر فردی که با اضطراب، افسردگی یا استرس مواجه هستند، مفید واقع می شود.
  • از دیگران کمک بخواهید؛ یعنی اگر برای همسرتان ممکن است، از او بخواهید که زمان های بیشتری را به مراقبت از نوزاد اختصاص دهد. یا این که از همسایه تان بخواهید تا خریدهای لازم را از فروشگاه برای تان انجام دهد.
  • اگر باردار هستید و این روزها حسابی دچار استرس های روانی شده اید، حتما باید با دکتر، ماما یا مشاور مشورت کنید.

درست است که مسئله افسردگی در دوران بارداری کاملا شایع است اما در عین حال، امکان درمان آن هم وجود دارد. حتی در این روزها که مسئله فاصله گذاری اجتماعی نیز مطرح است هم خانم های باردار نباید به تنهایی با افسردگی یا دیگر مشکلات تهدید کننده سلامت روان مواجه شوند.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دوران بارداری

تماس نداشتن با دیگران، به طور ویژه با بیشتر افراد، به کاهش انتقال ویروس کرونا کمک می کند.

در بسیاری از مناطق سیاست های «پناهگاه در خانه» یا «خانه امن تر است»، اجرا می شود که این سیاست ها انسان را تشویق می کند که در خانه بمانند و تنها در مواقع ضروری، مانند رفتن به مغازه خواروبار فروشی یا داروخانه یا قرار ملاقات های مهم، از خانه خارج شوند.

این نکته را فراموش نکنید که با وجود این ویروس همه گیر، همچنان باید در قرار ملاقات های پیش از تولد نوزاد حاضر شوید. البته باید این را بگوییم که بعضی از پزشکان این قرار ملاقات ها را به صورت تلفنی نیز برگزار می کنند.

تکنولوژی مدرن باعث شده است که شیوه کمک رسانی پزشکان به مردم، از جمله زنان باردار، تغییر کند.

کالج آمریکایی متخصص زنان و بیماری های زنان به خانم های باردار توصیه کرده است که با پزشک خود مشورت کنند و درباره این که چگونه می توانند به طور حضوری در قرار ملاقات ها حاضر شوند، صحبت کنند.

ممکن است که پزشکان شیوه تماس تصویری را پشنهاد دهد که به این شیوه، telemedicine گفته می شود. همچنین برای کاهش خطر انتقال ویروس، بعضی از پزشکان توصیه می کنند که فاصله زمانی میان انجام آزمایش فراصوت یا دیگر قرار ملاقات های حضوری بیشتر باشد.

اگر برای تان ممکن است، می توانید یک همراه با خودتان ببرید که مسائل مهم و کلیدی را ایمن کند و از این رو، میزان تماس شما با دیگر مردم را کاهش دهد.

این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه بعد از برگشت از مغازه های خواروبار فروشی یا وقتی که از بیرون آمده اید، حتما باید دست تان را بشویید.

تاثیرات کووید 19 در دوران بارداری

تاثیرات کووید 19 در دوران بارداری

از آن جایی که کووید 19 یک بحران نسبتا جدید و رو به رشد است، محققان و دانشمندان هنوز نتوانسته اند تاثیرات آن بر بارداری را شناسایی کنند. همچنان شک هایی در این زمینه ها وجود دارد: آیا خطر ابتلا به کووید 19 بیشتر خانم های باردار را تهدید می کند یا خیر یا اینکه میزان درگیری علائم ناشی از این بیماری در خانم های باردار شدیدتر است؟ آیا امکان انتقال ویروس از مادر به نوزاد وجود دارد؟

براساس گفته های سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر هیچ گونه شواهدی مبنی بر این که ویروس کرونا خانم های باردار را بیشتر از مردم معمولی تهدید می کند یا خیر، در دسترس نیست.

یک مطالعه کوچک بر روی 9 خانم باردار در وهان، چین انجام شد. این خانم ها در سه ماهه سوم بارداری شان بودند و در همه آن ها نشانه های ناشی از ابتلا به کووید 19 و ذات الریه مشاهده می شد. در نتیجه این مطالعه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که 36 ساعت پس از تولد نوزاد، تست ابتلا به کرونا در نوزاد مثبت شده بود.

اما از طرف دیگر، جواب آزمایش های انجام شده بر روی بند ناف مادر و جفت همگی منفی بود. از این رو می توان به این نتیجه رسید که نوزاد بعد از تولد به ویروس مبتلا می شود؛ نه زمانی که در رحم به سر می برد. وسعت این مطالعات بسیار کوچک بوده است و تنها با اتکا به آن ها نمی توان به یک نتیجه گیری کلی و قطعی رسید.

یک مطالعه دیگر نیز در کشور چین انجام شده است که بر روی 38 خانم بارداری بود که جواب تست کرونا در آن مثبت بود. در نهایت دانشمندان نتوانستند به شواهدی دست پیدا کنند که نشان دهد علائم و نشانه های خانم های باردار شدیدتر از علائم سایر افراد است. در این مطالعه، نه مرگ مادر و نه انتقال ویروس از مادر به نوزاد ثبت نشده است.

در تحقیقات دیگری که به تازگی در کشور انگلستان انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از زنان باردار که مبتلا به ویروس کرونا و در بیمارستان بستری شده بودند، همگی از نژادهای سیاه پوست یا اقلیت های مذهبی بودند. بنابراین می توان این گونه برداشت کرد که این گروه بیشتر از دیگران در معرض خطرات ابتلا به این ویروس هستند.

این مطالعه نشان داده است که ابتلا به کووید 19 با تاثیرات نامناسبی در مردمان سیاه پوست، آسیایی و اقلیت های کوچک همراه است. به عقیده بعضی از دانشمندان، این امر ناشی از تبعیض نژادی گسترده و بحران های سیستماتیک در بهداشت این مناطق است.

چه زمانی خود را قرنطینه کنیم؟

اگر باردار هستید و علائم و نشانه های مشابه با کووید 19 را در خود مشاهده می کنید – مانند سرفه کردن، تب داشتن یا تنگی نفس – بهتر است که به مراکز درمانی مراجعه کنید.

پزشک تعیین می کند که الزامی برای انجام تست کرونا وجود دارد یا خیر.

در صورتی که علائم موجود در خانم های باردار خفیف باشند، احتمالا پزشک توصیه می کند که در خانه قرنطینه شود.

شیوه درمان در خانه شامل مصرف دارو استامینوفن برای تسکین تب، استراحت کردن و همین طور نوشیدن مایعات فراوان می شود.

تب بالا یا به سختی نفس کشیدن از علائم وخیم کرونا هستند. در این صورت فرد حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. توصیه می شود که قبل از رفتن به اتاق اورژانس، اول با بیمارستان تماس بگیرید تا جوانب احتیاط رعایت شود.

آیا مجبور هستید که نوزادتان را به تنهایی در بیمارستان به دنیا آورید؟

بارداری و کرونا

در بعضی از بیمارستان های ایالات متحده آمریکا، ملاقات کنندگان نمی توانند در بعضی از مراحل، از جمله زمان به دنیا آمدن نوزاد، در اتاق حضور داشته باشند. هدف از این کار، محافظت از کادر پزشکی و دیگر بیماران در برابر کروناست. تعداد همراهان هر بیمار در هر کدام از بیمارستان ها متفاوت است.

به طور مثال، دانشگاه پزشکی شیکاگو اعلام کرده است که این بیمارستان اجازه می دهد که در هنگام زایمان طبیعی تنها یک نفر همراه بیمار باشد؛ در زایمان سزارین نیازی به حضور همراه نیست.

سیاست های اعمال شده برای همراهان بیمار متفاوت است. از این رو، توصیه می کنیم که حتما از قبل با بیمارستان صحبت کنید و از سیاست هایی که برای همراهان اعمال کرده اند، مطلع شوید.

بعضی از خانم های باردار شیوه زایمان در خانه را انتخاب می کنند تا از بابت حضور همسرشان، اعضا خانواده یا دوستان خیال شان راحت باشد.

باید به این نکته توجه کنید که اگر در حین زایمان و به دنیا آمدن نوزاد مشکلی پیش آید، مقررات و شیوه های کووید 19 باعث تاخیر در ورود همراه به بیمارستان می شود.

سئوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

شیوع ویروس همه گیر کرونا منجر به تغییر برنامه های زایمان بسیاری از خانم های باردار شده است و از همین رو چیزی جز استرس و بلاتکلیفی را به همراه ندارد.

اگر باردار هستید، باید از تمام اطلاعات لازم مطلع باشید، این کار کمک می کند تا اضطراب خود را کم کنید و تحت کنترل درآورید.

به همین دلیل، برای کسب اطلاعات باید سئوالاتی از پزشک خود بپرسید که شامل موارد زیر می شود:

  • چگونه باید به مطب دسترسی داشت یا چه تغییری در ساعات مراجعه به وجود آمده است؟
  • آیا کلاس های آنلاین پیش از زایمان نیز وجود دارند که بتوانم با خانم های باردار دیگری آشنا شوم و صحبت کنم؟
  • چگونه اطمینان حاصل کنم که در زمان مراجعه به مطب پزشک و رفتن به بیمارستان خطری من را تهدید نمی کند؟
  • نگرانی ها از کووید 19 در بیمارستان چگونه بر زایمان من تاثیر می گذارد؟
  • آیا تغییری در داروهای مصرفی من ایجاد می شود؟
  • آیا تغییری در تعداد همراهان در اتاق زایمان به وجود آمده است؟

خانم باردار می تواند تمام سئوالات مورد نظر خود درباره هر نوع شرایط ویژه یا تغییرات مخصوص را از پزشک خود بپرسد.

مروری بر کرونا در دوران بارداری

میزان استرس، اضطراب یا افسردگی در خانم های باردار در دوران شیوه ویروس کرونا بیشتر است. اگر حتی لازم شد که خودتان را هم قرنطینه کنید، نباید به تنهایی با این مشکلات مواجه شوید.

به خانم های باردار توصیه می کنیم که بر مواردی تمرکز کنند که می توانند آن را کنترل کنند: مانند فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت از خود.

به طور منظم با ماما یا پزشک خود در ارتباط باشید. آن ها به تسکین نگرانی های شما درباره وضعیت سلامتی و زمان زایمانتان کمک خواهند کرد.