سقط جنین یک روش پزشکی کم خطر است که باعث پایان فوری بارداری می شود. طبیعی است که پس از سقط جنین خونریزی داشته باشید، که حاصل از جراحی است. اما قاعدگی بعد از سقط جنین معمولاً با فاصله چند هفته بعد از عمل اتفاق می افتد.

در این مقاله از پزشک لاین به آنچه زنان می توانند انتظار داشته باشند که پس از سقط جنین در دوره های قاعدگی شان رخ دهد، پرداخته ایم. برای آگاهی از تأثیر سقط جنین بر چرخه قاعدگی ادامه مطلب را بخوانید.

سقط جنین چه تاثیری بر چرخه پریودی دارد

یک خانم معمولاً 4-8 هفته پس از سقط جنین پریود می شود. سقط جنین دیواره آندومتر رحم را خالی می کند، بنابراین چرخه قاعدگی را به نوعی دوباره شروع می کند.

تاریخ شروع پریود بعدی، به این بستگی دارد که آیا فرد از مواد و روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کند و در صورت استفاده باز هم بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود.

اگر پریودهای یک زن در عرض 8 هفته از سقط جنین شروع نشود، باید با پزشک خود صحبت کند.

خونریزی ابورشن چیست؟

بسیاری از افراد پس از سقط جنین مقداری خونریزی را تجربه می کنند. پزشکان به این خونریزی، خونریزی پست-ابورشن می گویند. بهتر است پس از سقط جنین از پد استفاده کنید تا مقدار خون خروجی را زیر نظر داشته یاشید.

دو نوع اصلی سقط جنین پزشکی و جراحی است. در اینجا ، ما در مورد این نوع سقط جنین و خونریزی صحبت می کنیم که زنان ممکن است پس از آن تجربه کنند.

خونریزی بعد از سقط جنین به دستور پزشک

سقط جنین درمانی پزشکی زمانی است که پزشک برای پایان دادن به بارداری برای زن قرص سقط جنین تجویز کند. این نوع سقط جنین برای 10 هفته اول بارداری است.

در طول سقط درمانی پزشکی، پزشک دو قرص به زن می دهد:

  • قرص میفپریستون برای جلوگیری از رشد بارداری
  • میزوپروستول برای تحریک رحم برای دفع بافت حاملگی

میزوپروستول باعث انقباض رحم می شود، که باعث میشود بافت مربوط به بارداری از طریق واژن خارج شود. این روش درمانی منجر به خونریزی می شود که می تواند شبیه به پریود شدید باشد. بعضی از افراد خونریزی شدیدتری نسبت به دیگران دارند و ممکن است در این مورد، مواد خروجی حاوی لخته های بزرگ خون باشد.

پس از آن ممکن است یک زن خون ریزی قسمت قسمت یا خونریزی خفیف را تا 2 هفته پس از از بین رفتن بافت بارداری تجربه کند.

خونریزی بعد از سقط طی جراحی

سقط توسط جراحی معمولاً پس از هفته 10 بارداری انجام می شود. سقط از طریق جراحی دو نوع دارد:

آسپیراسیون خلا، که شامل از بین بردن بارداری با استفاده از مکش است.

این روش از طریق اتساع و تخلیه انجام می‌شود. این مورد شامل اتساع دهانه رحم با پنس و از بین بردن بارداری با مکش است.

پزشکان معمولاً تا حدود 14-16 هفته پس از آخرین قاعدگی زن از مکش خلا استفاده می کنند. برای مدت زمان های طولانی تر، آنها به طور کلی توصیه می کنند که اتساع و تخلیه انجام شود.

سقط از طریق جراحی همچنین می تواند باعث خونریزی پس از آن شود که ممکن است مشابه یک دوره قاعدگی طبیعی به نظر برسد. خونریزی بعد از سقط جراحی معمولاً حدود 1-2 هفته طول می کشد. بعضی از خانم ها ممکن است خون ریزی به صورت کم کم و قسمت قسمت را تا قاعدگی بعدی خود تجربه کنند.

آیا سقط جنین باعث قاعدگی های نامنظم می شود؟

زمان شروع پریود بعد از سقط

برخی از روش های جلوگیری از بارداری ممکن است روی نظم دوره های بعد از سقط جنین تأثیر بگذارد. اگر فردی به طور معمول دچار پریود های نامنظم باشد، ممکن است پس از سقط جنین نیز این مورد ادامه یابد.

سقط جنین می تواند منجر به استرس عاطفی شود، که ممکن است بر چرخه قاعدگی فرد نیز تأثیر بگذارد. تجربه استرس می تواند نظم قاعدگی را تغییر دهد.

اگر خانمی پس از سقط جنین قاعدگی نامنظمی داشت که و پیش از این برای فرد بی سابقه بوده است، باید با پزشک خود صحبت کند.

دوره اول چگونه خواهد بود

پس از سقط با جراحی، اولین قاعدگی زن ممکن است کوتاهتر از حد معمول باشد. این روش سقط جنین رحم را کاملا خالی می کند، بنابراین بافت کمتری برای دفع وجود دارد که می تواند منجر به دوره کمتری شود.

گاهی نیز اولین قاعدگی زنان ممکن است طولانی تر از حد معمول باشد، این وضعیت بدین دلیل خواهد بود که در سقط جنین به دستور پزشک از هورمون هایی استفاده می شود که می توانند بر طول چرخه فرد تأثیر بگذارد. این دوره همچنین می تواند سنگین تر باشد زیرا بدن ممکن است بافت اضافی برای دفع پس از عمل داشته باشد.

استفاده از پد در اولین دوره قاعدگی پس از سقط جنین به زن امکان می دهد تا میزان خونی که از دست می دهد را کنترل کند.

دوره دوم چگونه خواهد بود

دوره دوم پس از سقط جنین احتمالاً به همان دوره قبل از قاعدگی فرد برمی گردد.

با این اوصاف، برخی از خانم ها ممکن است متوجه شوند که دو یا سه دوره طول می کشد تا قاعدگی به حالت عادی برگردد.

اگر شرایط و حالت غیر طبیعی اتفاق افتاد، افراد باید با پزشک خود صحبت کنند.

چه زمانی می توانید کنترل بارداری را شروع کنید؟

زنان می توانند پس از سقط جنین فورا از کنترل بارداری استفاده کنند. اگر افراد مایل باشند از دستگاه داخل رحمی (IUD) استفاده کنند، می توانند از یک متخصص بهداشت بخواهند که در همان قرار سقط جنین، یک دستگاه را در رحمشان قرار دهد.

آی یو دی یک روش موثر در جلوگیری از بارداری است. آی یو دی مسی بدون هورمون و آی یو دی پلاستیکی هورمونی موجود است.

مزیت آی یو دی های مس این است که بر روحیه تأثیر نمی گذارد ، اما ممکن است دوره های سنگین تری ایجاد کند.

آی یو دی هورمونی ممکن است دوره ها را سبک کند اما مانند تمام پیشگیری از بارداری هورمونی ، ممکن است بر خلق و خوی تأثیر بگذارد.

کاندوم یک روش پیشگیری از بارداری بدون هورمون و قابل اعتماد را ارائه می دهد که نیازی به جراحی ندارد.

اینکه کدام روش پیشگیری از بارداری استفاده شود انتخاب شخصی است و گزینه های مختلف برای افراد مختلف کارساز است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خانمی پس از سقط جنین یا دردش زیاد است و با دارو کاهش نمیابد و دچار خونریزی بسیار شدید است ، باید با پزشک خود صحبت کند.

لخته شدن خون به اندازه یک لیمو در هنگام خونریزی بعد از سقط طبیعی است. لخته های خون بزرگتر از این مواردی است که باید با یک پزشک در میان بگذارید.

علائمی که ممکن است شامل سرگیجه ، تعریق و حالت تهوع در هنگام سقط جنین یا پس از آن باشد ، معمول است. با این حال ، زنانی که احساس ضعف و گرمای زیادی دارند باید با پزشک خود صحبت کنند.

اگر خانمی علائمی را تجربه کرد که او را نگران یا نگران کرده است ، صحبت با پزشک برای اطمینان خاطر ایده خوبی است.

خلاصه مطلب

سقط جنین منجر به شروع مجدد چرخه قاعدگی می شود. بیشتر زنان بین 4-8 هفته پس از سقط جنین پریود می شوند.

اولین دوره های پس از سقط جنین های پزشکی ممکن است سنگین تر و طولانی تر از قبل از سقط باشند. گ اولین دوره پس از سقط طی جراحی ممکن است کوتاه تر و سبک تر باشد.

اگر پریودهای زن تا 8 هفته پس از سقط جنین شروع نشود یا پس از 3 ماه به حالت عادی برگردد، باید به پزشک مراجعه کند.

خونریزی پس از سقط طبیعی است. اگر این خونریزی بسیار سنگین باشد و بیش از 2 هفته ادامه یابد یا حاوی لخته های خونی بزرگتر از اندازه تقریبی یک لیمو باشد، فرد باید با پزشک خود صحبت کند.